Her er du: > Foreningerne > Matematiklærerforeningen > Nyheder > Nyhedsarkiv
 

15. marts 2015. Materiale fra konferencen Fremtidens Matematik 

Print

Konferencen Fremtidens Matematik den 12. marts i Pompeji-salen på Carlsberg Akademi havde samlet 100 deltagere fra den gymnasiale sektor og indeholdt en række oplæg om it's rolle og muligheder i matematikundervisningen. Vi viderebringer nedenfor links til dagens oplæg.

CAS-værktøjerne er blevet veletablerede i den daglige undervisning. Langt størstedelen af vore elever anvender computerbaserede CAS-værktøjer med samme sikkerhed, som de anvender office-pakken, og de integrerer flere programmer i deres daglige arbejde. Det er tid til at overveje, hvilke udviklingsmuligheder værktøjerne kan give tilrettelæggelsen af undervisningen. Hvordan får vi udnyttet de mange muligheder for større dybde i elevernes matematikforståelse, som værktøjerne giver? Er faget i fundamental forandring, eller giver CAS-værktøjerne faget en ny dimension?

For at kortlægge, hvad der reelt foregår i dagens gymnasiale matematikundervisning, har DASG og Matematiklærerforeningen nedsat en arbejdsgruppe, som har gennemført en omfattende spørgeskemaundersøgelse. Undersøgelsens resultater er samlet i en rapport, du også kan læse nedenfor. Overskrifterne er hyperlinks, så du kan klikke dig videre.

 

Velkomst (Torben Christoffersen, Medlem af DASG’s styregruppe)

Hvad er DASG? (Carl P. Knudsen, Formand for DASG’s styregruppe)

Hvad viser svarene fra spørgeskemaundersøgelsen ”It i matematik-undervisningen” (Olav Lyndrup, Lektor ved Nykøbing Katedralskole, Projektleder for matematik i DASG)

Matematisk tankegang – højt værdsat og stærkt udfordret (Bodil Bruun, Fagkonsulent for matematik i stx og hf)

Matematiklærernes syn på nutid og fremtid (Morten Olesen, Formand for Matematiklærerforeningen)

It i matematikundervisningen. Mirakler eller katastrofer? Svaret er ja! (Mogens Niss, Professor ved Institut for Natur, Systemer og Modeller, IMFUFA, ved Roskilde Universitet)

Motivation som drivkraft: Nye balanceringer af færdigheder og begreber i DTU’s indledende matematikundervisning (Karsten Schmidt, Uddannelseskoordinator ved DTU Compute, Institut for Matematik og Computer Science)

Matematik efter gymnasiet bygger på matematik i gymnasiet – også i fremtiden (Niels Grønbæk, Professor ved Institut for Matematiske Fag og centerleder for Center for Computerbaseret Matematikundervisning)

CAS som læringsredskab i matematikundervisningen i gymnasiet. Hvad skal er god elev kunne med og uden CAS – og hvad skal læreren kunne? (Gert Schomacker, Lektor ved Frederiksborg Gymnasium, Dansk T3-koordinator)

 
LMFK-sekretariatetHøffdingsvej 34, 2. sal2500 ValbyTlf.: 35 39 00 64Mail: lmfk@lmfk.dk